Samowola budowlana
Zakres usług
- Analiza stanu prawnego nieruchomości w kontekście istnienia ewentualnej samowoli budowlanej.
- Reprezentacja w ramach kontroli przeprowadzanej przez organ nadzoru budowlanego.
- Reprezentacja w toku procedury w sprawie samowoli budowlanej przed organem nadzoru budowlanego.
- Sporządzenie środków zaskarżenia w toku procedury dotyczącej samowoli budowlanej oraz reprezentacja przed organami administracji publicznej.
- Sporządzenie skargi do sądu administracyjnego w zakresie spraw związanych z samowolą budowlaną oraz reprezentacja przed sądem administracyjnym.
Samowola budowlana to realizacja obiektu budowlanego lub jego części bez wymaganego pozwolenia na budowę, zgłoszenia lub niezgodnie z wydanym pozwoleniem. Polskie prawo budowlane określa procedury legalizacji oraz konsekwencje związane z samowolą budowlaną. Należy podkreślić, iż pojęcie samowoli budowlanej istniało już za czasów ustawy Prawo budowlane z 1974 r., natomiast regulacje dotyczące wskazanej instytucji prawnej przechodziły na przestrzeni lat znaczne zmiany. W szczególności problematyczną kwestię stanowi opłata legalizacyjna, która wielokrotnie jest znaczną kwotą pieniężną i blokuje w sposób efektywny możliwość skutecznego przeprowadzenie procedury legalizacyjnej.
Najnowszym rozwiązaniem prawnym jest tzw. uproszczona procedura legalizacji samowoli budowlanej, która ma zastosowanie do samowoli, od których popełnienia minęło minimum 20 lat. W praktyce naszej Kancelarii przeprowadziliśmy już postępowania na nowych zasadach, tym samym zapraszam do kontaktu właścicieli nieruchomości, którzy chcą przeanalizować status swojej budowy, w kontekście nowo obowiązujących przepisów.
Procedura postępowania w przypadku samowoli budowlanej:
- Wykrycie samowoli
- Może to nastąpić na skutek kontroli organu nadzoru budowlanego (np. powiatowego inspektora nadzoru budowlanego).
- Zawiadomienie może też pochodzić od osoby trzeciej (np. sąsiada, urzędu miasta/gminy).
- Z doświadczenia Kancelarii wynika, że największa część samowoli budowlanych jest wykrywana w związku z zawiadomieniami właścicieli sąsiednich nieruchomości.
- Postępowanie wyjaśniające
- Organ bada, czy rzeczywiście doszło do samowoli m. in. sprawdza dokumentację budowy, pozwolenia, zgłoszenia, dokumentację archiwalną, a także zdjęcia lotnicze, które mogą w sposób bardzo szczegółowy zobrazować zmiany w zabudowie na przestrzeni lat.
- Na tym etapie najczęściej odbywa się również kontrola inspektorów nadzoru budowlanego na terenie danej nieruchomość. Nasza Kancelaria pomaga Klientom w toku takich kontroli, reprezentując ich interesy na każdym etapie postępowania.
- Jeżeli doszło do samowoli budowlanej to organ nadzoru budowlanego jest zobligowany do ustalenia kiedy doszło do wykonania robót, tak, aby móc ustalić, które przepisy będą miały zastosowanie do danej inwestycji.
- Stwierdzenie samowoli budowlanej – działania organu oraz inwestora
- Organ nadzoru budowlanego wydaje postanowienie o wstrzymaniu budowy w przypadku obiektu budowlanego lub jego części będącego w budowie albo wybudowanego:
- bez wymaganej decyzji o pozwoleniu na budowę albo
- bez wymaganego zgłoszenia albo pomimo wniesienia sprzeciwu do tego zgłoszenia.
- W terminie 30 dni od dnia doręczenia postanowienia o wstrzymaniu budowy inwestor, właściciel lub zarządca obiektu budowlanego może złożyć wniosek o legalizację. Tym samym legalizacja nie jest obowiązkowa a jej przeprowadzenie należy do wyłącznej decyzji inwestora.
- W przypadku złożenia wniosku o legalizację organ nadzoru budowlanego nakłada, w drodze postanowienia, obowiązek przedłożenia dokumentów legalizacyjnych w terminie nie krótszym niż 60 dni od dnia doręczenia tego postanowienia.
- Nakaz rozbiórki (jeśli nie ma możliwości legalizacji)
- Organ nadzoru budowlanego wydaje decyzję o rozbiórce obiektu budowlanego lub jego części w przypadku:
- niezłożenia wniosku o legalizację w wymaganym terminie;
- wycofania wniosku o legalizację;
- nieprzedłożenia, w wyznaczonym terminie, dokumentów legalizacyjnych;
- niewykonania, w wyznaczonym terminie, postanowienia o usunięciu nieprawidłowości w dokumentach legalizacyjnych;
- nieuiszczenia opłaty legalizacyjnej w wyznaczonym terminie;
- kontynuowania budowy pomimo postanowienia o wstrzymaniu budowy.
- Organ nadzoru budowlanego wydaje decyzję o rozbiórce obiektu budowlanego lub jego części w przypadku:
- Opłata legalizacyjna
- Jest naliczana według stawek z Prawa budowlanego i zależy od rodzaju obiektu.
- Może wynosić od kilku tysięcy do kilkuset tysięcy złotych.
- W przypadku stwierdzenia braku nieprawidłowości lub wykonania postanowienia, o przedłożeniu dokumentów legalizacyjnych, organ nadzoru budowlanego wydaje postanowienie o ustaleniu opłaty legalizacyjnej.
- Decyzja organu nadzoru budowlanego
- Jeśli spełniono wszystkie wymagania, nadzór budowlany zatwierdza legalizację i pozwala na dalsze użytkowanie obiektu.
- W przeciwnym razie może wydać decyzję o obowiązkowej rozbiórce.
- Po uiszczeniu opłaty legalizacyjnej organ nadzoru budowlanego wydaje decyzję o legalizacji, która:
- zatwierdza projekt budowlany albo projekt zagospodarowania działki lub terenu oraz
- zezwala na wznowienie budowy, jeżeli budowa nie została zakończona.
- Legalizacja samowoli budowlanej według nowelizacji 2023 r. (legalizacja uproszczona)
- W przypadku stwierdzenia budowy obiektu budowlanego lub jego części:
- bez wymaganej decyzji o pozwoleniu na budowę albo
- bez wymaganego zgłoszenia albo pomimo wniesienia sprzeciwu do tego zgłoszenia
- jeżeli od zakończenia budowy upłynęło co najmniej 20 lat, organ nadzoru budowlanego wszczyna uproszczone postępowanie legalizacyjne.
- Uproszczona legalizacja dla budynków starszych niż 20 lat – nie trzeba uiszczać opłaty legalizacyjnej, ale konieczne jest przedstawienie następujących dokumentów:
- oświadczenie o posiadaniu prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane
- geodezyjna inwentaryzacja powykonawcza obiektu budowlanego;
- ekspertyza techniczna sporządzona przez osobę posiadającą odpowiednie uprawnienia budowlane, wskazująca, czy stan techniczny obiektu budowlanego:
- nie stwarza zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzi oraz
- pozwala na bezpieczne użytkowanie obiektu budowlanego zgodne z dotychczasowym lub zamierzonym sposobem użytkowania.
- W przypadku stwierdzenia budowy obiektu budowlanego lub jego części:
- Postępowanie nadzoru budowlanego – prowadzenie nielegalnie robót budowlanych innych niż budowa
- Należy także wskazać, że organ nadzoru budowlanego wstrzymuje postanowieniem prowadzenie robót budowlanych (innych niż budowa bez wymaganego pozwolenia na budowę/zgłoszenia budowy) wykonywanych:
- bez wymaganej decyzji o pozwoleniu na budowę albo zgłoszenia lub
- w sposób mogący spowodować zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub mienia lub zagrożenia środowiska, lub
- na podstawie zgłoszenia z naruszeniem art. 29 ust. 1 i 3 tj. przepisów określających zakres robót budowlanych nie wymagających pozwolenia na budowę, lub
- w sposób istotnie odbiegający od ustaleń i warunków określonych w decyzji o pozwoleniu na budowę, projekcie zagospodarowania działki lub terenu, projekcie architektoniczno-budowlanym lub w przepisach.
- W ramach tej procedury, organ nadzoru budowlanego w drodze decyzji:
- nakazuje zaniechanie dalszych robót budowlanych bądź rozbiórkę obiektu budowlanego lub jego części, bądź doprowadzenie obiektu do stanu poprzedniego albo
- nakłada obowiązek wykonania określonych czynności lub robót budowlanych w celu doprowadzenia wykonywanych robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem, określając termin ich wykonania, albo
- w przypadku istotnego odstąpienia od zatwierdzonego projektu zagospodarowania działki lub terenu, projektu architektoniczno-budowlanego lub innych warunków decyzji o pozwoleniu na budowę – nakłada, określając termin wykonania, obowiązek sporządzenia i przedstawienia projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego zamiennego uwzględniającego zmiany wynikające z dotychczas wykonanych robót budowlanych oraz – w razie potrzeby – wykonania określonych czynności lub robót budowlanych w celu doprowadzenia wykonywanych robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem; przepisy dotyczące projektu zagospodarowania działki lub terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego stosuje się odpowiednio do zakresu tych zmian.
- Należy także wskazać, że organ nadzoru budowlanego wstrzymuje postanowieniem prowadzenie robót budowlanych (innych niż budowa bez wymaganego pozwolenia na budowę/zgłoszenia budowy) wykonywanych:
- Zakończenie procedury naprawczej przez organ nadzoru budowlanego
- Po upływie terminu lub na wniosek inwestora, organ nadzoru budowlanego sprawdza wykonanie obowiązku wykonania czynności lub robót budowlanych i wydaje decyzję:
- o stwierdzeniu wykonania obowiązku albo
- w przypadku niewykonania obowiązku – nakazującą zaniechanie dalszych robót budowlanych bądź rozbiórkę obiektu lub jego części, bądź doprowadzenie obiektu do stanu poprzedniego.
- W zakresie odstępstwa od zatwierdzonego projektu budowlanego po upływie terminu organ wydaje decyzje o:
- zatwierdzeniu projektów oraz
- pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych – jeżeli roboty budowlane nie zostały zakończone.
- Po upływie terminu lub na wniosek inwestora, organ nadzoru budowlanego sprawdza wykonanie obowiązku wykonania czynności lub robót budowlanych i wydaje decyzję:
- Konsekwencje samowoli budowlanej:
- Nakaz rozbiórki, jeśli obiekt nie spełnia warunków legalizacji lub nie zostanie złożony wniosek o jej legalizację.
- Wysoka opłata legalizacyjna.
- Kara grzywny za prowadzenie robót budowlanych bez zezwolenia.
- Problemy z użytkowaniem i sprzedażą nieruchomości.