Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego

Zakres usług
  1. Sporządzenie wniosków oraz uwag do projektów aktów planowania przestrzennego, w szczególności miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
  2. Reprezentacja w toku procedur związany z uchwaleniem lub zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
  3. Udział w imieniu Klienta w ramach konsultacji społecznych związanych z uchwalaniem lub zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
  4. Doradztwo inwestycyjne oraz budowlane związane z treścią miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub procedurą jego wprowadzenia lub zmiany.
  5. Interpretacja postanowień miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
  6. Zaskarżanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego do sądu administracyjnego.

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (MPZP) to akt prawa miejscowego uchwalany przez radę gminy, który określa sposób zagospodarowania i przeznaczenie terenów na danym obszarze. Jest to dokument regulujący, jakie inwestycje mogą być realizowane w danej lokalizacji, np. czy na danym terenie można budować domy jednorodzinne, obiekty handlowe, czy też ma on pozostać terenem zielonym.

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego uchwalany jest w celu ustalenia przeznaczenia terenów i dlatego też pozostaje kluczowym dokumentem dla mieszkańców danej gminy.

Z czyjej inicjatywy może zostać uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego?

Procedurę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rada gminy podejmuje z własnej inicjatywy, na wniosek wójta, burmistrza albo prezydenta miasta lub w wyniku zgłoszenia w ramach obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej, o której mowa w art. 41a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Co zawiera MPZP?

  1. Przeznaczenie terenów – określa, czy teren jest przeznaczony pod zabudowę mieszkaniową, usługową, przemysłową, rolną czy rekreacyjną.
  2. Zasady kształtowania zabudowy – m.in. maksymalna wysokość budynków, intensywność zabudowy, linie zabudowy. Są to kluczowe parametry dla Twojej inwestycji, które determinują co możesz zbudować na danym terenie.
  3. Ochrona środowiska i krajobrazu – np. zachowanie terenów zielonych, ochrona przyrody.
  4. Układ komunikacyjny – drogi, chodniki, ścieżki rowerowe, miejsca parkingowe.
  5. Infrastruktura techniczna – zasady modernizacji, rozbudowy i budowy systemu komunikacji i infrastruktury technicznej- sieci wodociągowe, kanalizacyjne, energetyczne, telekomunikacyjne.
  6. Zakaz zabudowy – miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego może wprowadzić zakaz zabudowy na danym terenie.

Kiedy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest konieczny?

Zmiana zagospodarowania terenu, dotycząca następujących obiektów musi odbyć się w ramach miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego:

  1. obiektów handlu wielkopowierzchniowego,
  2. niezamontowanych na budynku instalacji odnawialnych źródeł energii lokalizowanych:

a) na użytkach rolnych klasy I-III i gruntach leśnych,

b) na użytkach rolnych klasy IV, o mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 150 kW lub wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania energii elektrycznej,

c) na gruntach innych niż wskazane w lit. a i b, o mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 1000 kW

Jak sprawdzić MPZP dla konkretnej działki?

MPZP można sprawdzić:

  • w urzędzie gminy lub miasta – zazwyczaj gminy posiadają odrębny wydział planowania przestrzennego.
  • na stronie internetowej gminy – wiele samorządów udostępnia plany w formie interaktywnych map oraz Systemów Informacji Przestrzennej,
  • w geoportalach regionalnych – np. Geoportal Krajowy lub portale wojewódzkie.

Co jeśli działka nie jest objęta MPZP?

Jeśli dla danego terenu nie ma uchwalonego MPZP, konieczne jest uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy (tzw. WZ). Wniosek o WZ składa się do urzędu gminy.

Procedura uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego

Procedura uchwalania Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego (MPZP) w Polsce jest ściśle określona przez Ustawę o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Jest to sformalizowana i trudna procedura, która wymaga podjęciu przez gminę wielu działań. Proces ten składa się z kilku etapów i wymaga konsultacji społecznych oraz końcowo zatwierdzenia przez radę gminy.

Aktualny przebieg procedury uchwalania MPZP

Etapy procedury:

  1. Podjęcie uchwały o przystąpieniu do sporządzenia planu
    • Rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzania MPZP na wniosek wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.
    • Informacja jest publikowana w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP), na stronie urzędu oraz w miejscowej prasie.
  2. Ogłoszenie i zbieranie wniosków od mieszkańców i instytucji
    • Każdy obywatel, przedsiębiorca czy organizacja może złożyć wniosek dotyczący zmian w planie.
    • Okres składania wniosków wynosi min. 21 dni od daty ogłoszenia.
  3. Sporządzenie projektu planu
    • Urbanista przygotowuje projekt planu zgodnie z wnioskami i przepisami prawa.
    • Dokumenty zawierają m.in. mapy, analizę wpływu na środowisko oraz uzasadnienie.
  4. Uzgodnienia i opinie
    • Projekt MPZP jest wysyłany między innymi do instytucji, takich jak:
      • Wojewoda,
      • Starosta,
      • Zarządy dróg,
      • Wody Polskie,
      • Konserwator zabytków,
      • Organ ochrony środowiska.
    • Instytucje mogą zgłaszać uwagi i poprawki, co sprawia, że procedura uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jest czasochłonna i skomplikowana. Po dokonaniu uzgodnień i opiniowaniu gmina wprowadza zmiany do projektu MPZP.
  5. Publiczne wyłożenie planu i konsultacje społeczne
    • Gmina ma obowiązek przeprowadzenie kompleksowych konsutlacji.
  6. Rozpatrzenie uwag i ewentualne poprawki
    • Gmina analizuje zgłoszone uwagi i wprowadza ewentualne zmiany.
    • Jeśli są istotne zmiany, może być konieczne ponowne uzgadnianie planu, co regulują ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
  7. Przyjęcie planu przez radę gminy
    • Rada gminy głosuje nad uchwałą o przyjęciu MPZP.
    • Po uchwaleniu plan (uchwała) jest przekazywany wojewodzie do kontroli legalności.
  8. Publikacja i wejście w życie
    • Plan zostaje opublikowany w Dzienniku Urzędowym Województwa i zaczyna obowiązywać nie wcześniej niż po 14 dniach.

Czy MPZP można zmienić?

Tak, ale wymaga to powtórzenia całej procedury – włącznie z konsultacjami społecznymi. Procedura może trwać od kilku miesięcy do kilku lat, w zależności od skali zmian.

Czy można uchwalić MPZP lub go zmienić w trakcie procedury uchwalania planu ogólnego?

Plan miejscowy albo jego zmiana może być sporządzany w trakcie sporządzania planu ogólnego albo jego zmiany. Ale w takim przypadku uchwalenie planu miejscowego albo jego zmiany może nastąpić najwcześniej po upływie terminu na wydanie przez wojewodę rozstrzygnięcia nadzorczego dotyczącego uchwały w sprawie planu ogólnego albo jego zmiany. Tym samym powiązanie obu procedur skutkuje koniecznością uwzględnienia procedury planu ogólnego w toku zmiany lub uchwalenia całkiem nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.